Excellente millennial hacks

Leer van succesvolle bedrijven hoe je communiceert met de gast van morgen

In een eerdere trendupdate hebben we al kennis gemaakt met de millennial. Deze trendupdate zoomt verder in op deze generatie. Dat doen we aan de hand van een heleboel best practices; succesvolle communicatiecampagnes  (ook van buiten de hospitality sector) die het goed doen bij de millennial. En wij geven u praktische aanwijzingen over hoe u de voorbeelden kunt toepassen binnen uw eigen bedrijf.

 
millennial
 

Deze best practices komen aan bod:

  • Livestream – Virgin Holidays
  • Virtual reality – The Voice of Holland
  • Storytelling – Nike
  • Snapchat - Domino’s
  • Whatsapp – FBTO
  • Instagram - Anderzorg & Asos
  • User Generated Content –  AIRBNB
  • Speak to a moment in life – Young Capital
  • Cost effective –  Cityhub Amsterdam
  • Participation – Coca Cola
  • Living local – AIRBNB
  • The full package – SPRS.ME
  • Decorum – De Foodhallen

Heeft u nu al vragen over hoe u in uw specifieke situatie kunt communiceren met de Millennial? Neem contact op met Martijn Anderson!

1. Livestream

Livestream is één van de beste manieren om een verhaal te vertellen en een gevoel over te brengen. Millennials zien livestream als een authentieke, unieke en niet standaard vorm van content die betrouwbaar is bovendien. Het is immers real time. Bijkomend voordeel: Millennials zijn altijd connected en altijd mobiel en een livestream is een medium dat altijd content creëert en altijd bekeken kan worden. bron

Virgin Holidays- Seize the Holiday

 
 

Deze campagne wordt als een van de beste, meest op trends inspelende campagne gezien van 2016. Virgin Holidays (een boekingsbedrijf voor vakanties) maakt in hun campagne 'seize the holiday' excellent gebruik van het middel livestream om zo het aantal boekingen te laten stijgen. Zij laten live beelden zien van vakantiebestemmingen en zeggen hiermee: Kijk om je heen, kijk wat er te doen is. Ga genieten!

En nu u, hoe gaat u gebruik maken van livestream? Veel bedrijven maken al gebruik van het middel en laten bijvoorbeeld via de webcam het strand zien bij hun voor de deur. Maar is dit altijd even aantrekkelijk? En zegt u hiermee nu echt wat u wilt zeggen? Livestream is geen goed middel wanneer u geen doel heeft. Wilt u gebruik maken van livestream of wilt u uw huidige livestream verbeteren? Stel dan eerst een doel en bedenk welke beelden hierbij passen. Verkoopt u een sportieve vakantie met veel familiemomenten? Dan gaat een live stream van een leeg strand u niet helpen met het overdragen van dat gevoel. 

2. Virtual reality

Virtual reality is weer een ontzettend trending middel om unieke, authentieke content te generen voor uw bedrijf waarmee u echt een gevoel kunt overbrengen. Hoe vet is het dat mensen voordat zij aanwezig zijn alvast de sfeer kunnen proeven? Millennials zijn erg tech savvy. Ze houden van de nieuwste technieken en zijn dan vaak ook de eerste die bijvoorbeeld zo'n virtual reality bril aanschaffen. bron

Waarschijnlijk denkt u nu dat virtual reality een veel te duur middel is. Maar steeds meer bedrijven zetten virtual reality in als marketingmiddel. Het maken van een virtual reality campagne hoeft tegenwoordig niet meer zo duur te zijn en het wordt steeds toegankelijker. Ook voor de klanten die de bril moeten aanschaffen wordt het steeds betaalbaarder. Want er is immers één nadeel: U kunt alleen de mensen aanspreken die de benodigde techniek in huis hebben. bron

The Voice- Redroom App

 
 

The Voice is razend populair, en niet alleen in Nederland. Met het implementeren van virtual reality features in hun al bekende en goed gebruikte Redroom App doen zij er nog een schepje bovenop. Zo kun je er virtueel bij zijn bij de live shows. Alsof je eigenlijk een kaartje had gekocht voor de eerste rij. Ook kun je net doen alsof je zelf ook meedoet aan de Voice. Zo als hier boven te zien in het filmpje, met een virtual reality bril krijg je echt het gevoel alsof je zelf auditie gaat doen.

U kunt ook gebruik maken van virtual reality. Zo kunt u bijvoorbeeld een rondleiding over uw bedrijf simuleren. Je loopt rond en ziet de zon schijnen, kinderen spelen en lachen, de terrassen zijn gezellig druk en het eten op de borden ziet er heerlijk uit. Na het afzetten van de bril moet die vakantie wel geboekt worden. 

3. Storytelling

We hebben het al eerder gehad over storytelling als het nieuwe middel om een gevoel te verkopen. Met mooie beelden kunt u een verhaal vertellen. De twee voorbeelden hierboven zijn bijvoorbeeld ook allebei een vorm van storytelling. Maar het bedrijf Nike nam de term iets letterlijker en sloeg hiermee een homerun.

nike - mARGOT VS LILY

 

Nike ging net even een stapje verder dan de rest en maakte gebruik van Youtube advertenties om een mini-serie te publiceren. Met deze mini-serie over twee zussen laten zij hun kleding zien door middel van branded-content. Nike maakt niet eens expliciet reclame voor hun merk.

Normaal gezien skipt iedereen de youtube advertenties meteen, maar deze filmpjes werden door 98% goed ontvangen en gewoon afgekeken. Ondanks dat een gemiddelde aflevering van de mini-serie 8 minuten duurt. De mini-serie is nu ook buitenom advertenties te bekijken op Youtube.

Ook u kunt een miniserie maken. Bijvoorbeeld over een familie die bij u verblijft. Wat doen ze allemaal? Wat vinden ze zo tof aan uw hotel? Gaan ze eten in uw restaurant? U kunt een verhaal vertellen zonder de nadruk te leggen op uw bedrijf. Dat is slechts het decor van de serie. Met een verhaal kunt u associaties rondom uw bedrijf sturen in de richting die u wilt.

 

4. Snapchat

Als het gaat om social media is Snapchat echt een platform dat al heel veel wordt gebruikt en het gebruik ervan gaat zeker nog stijgen. Snapchat is razend populair. In Nederland alleen zijn er al 2 miljoen mensen actief op het platform. Hiervan is 41% millennial en een heel groot deel van de rest van de gebruikers betreft generatie Z (de generatie na de millennial). Dus onder de jongeren doet dit het erg goed en het is dan ook het middel om jongeren aan te spreken. bron

Snapchat is relatief nieuw als communicatiemedium. Er zijn dan ook nog niet veel bedrijven die er gebruik van maken. De bedrijven die dit wel doen focussen zich vooral op branding, awereness en engament. Net als met alle nieuwe media is uitproberen het toverwoord. Een bedrijf dat de code heeft gekraakt met snapchat is de populaire pizzaria Dominos. bron

DOMINOS- FROM DOUGH TO DOOR

 
 

In deze Snapchat story van Dominos UK zie je een korte reclame-uiting van het merk. Een humoristische video waarin koste wat het kost de bestelde pizza bezorgd zal worden. Zelf onder rare omstandigheden. Wat wil het bedrijf nu precies zeggen met deze snap? Dominos bezorgt altijd op tijd je vers gemaakte pizza. Ook laten zij zien dat zij een hip merk zijn met deze snap. bron

Ook u kunt uw merk neerzetten op snapchat. Beginnen op snapchat is niet altijd makkelijk, vooral het krijgen van volgers zal in het begin moeilijk zijn. Integreer daarom je snapchat op al uw andere (social) media kanalen. En zorg dat het gaat lonen voor de mensen om uw bedrijf te volgen. Snapchat moet dus anders worden ingezet. Communiceer bijvoorbeeld speciale deals op snapchat. Meer tips over het krijgen van volgers op snapchat? Lees hier verder

5. Whatsapp

Whatsapp is gewoon ontzettend handig. Bijvoorbeeld om vragen af te handelen met klanten maar ook voor interne communicatie. Whatsapp wordt al veel gebruikt door bedrijven en als u dit nu nog niet gebruikt wil ik toch eens adviseren om te kijken naar de voordelen. Lees hier 5 manieren om whatsapp in te zetten binnen uw bedrijf.

fbto- heb je schade? App je schade!

 

Verzekeringsmaatschappij FBTO biedt haar klanten de mogelijkheid om schade te appen. Zo kunnen zij op een handige en weinig tijdsintensieve manier hun schade declareren. Deze makkelijke, no-nonsense en mobiele manier zal de millennial erg aanspreken. Overal kun je gelijk alles afhandelen in plaats van dat er eerst een formulier moet worden ingevuld.

Ook u kunt makkelijk Whatsapp inzetten binnen uw bedrijf. Bijvoorbeeld op het gebied van service bieden. Bij binnenkomst krijgen uw gasten een service nummer waarnaar zij bijvoorbeeld kunnen appen als zij een extra handdoek of kussen nodig hebben. Dit verzoek kan worden doorgestuurd naar een groepsapp van het team voor interne communicatie. Zo biedt u snelle, efficiente en moderne service. 

 

6. Instagram

Instagram kent maandelijks 500 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. Van dit totaal is zo’n 55% deel van de millennial generatie. Met goed gebruik van het platform kun je de juiste mensen op de juiste wijze aanspreken. Instagram gebruiken voor bedrijven is vooral weten wat het doel is van je account en veel experimenteren met verschillende soorten posts en hashtags. Meer weten over het gebruik en het inzetten van Instagram? Downoad hier het instagram E-book

Anderzorg - de leven

Anderzorg is een zorgverzekeraar die dit jaar kwam met de campagne ‘de leven’, deze campagne is opgesteld om millennials aan te trekken en Anderzorg te positioneren als de zorgverzekering voor jongeren. Bij deze campagne bieden zij ook de mogelijkheid om over te stappen via instagram. bron

Door te klikken via Instagram kies je op overzichtelijke wijze je zorgverzekering totdat je wordt doorverwezen naar het afsluitscherm waar je je zorgverzekering daadwerkelijk afsluit.

Stelt u zich eens voor dat u uw aanbod op een zelfde wijze zou aanbieden. Op Instagram laat u uw accommodaties zien en laat u mensen doorklikken naar de boekingspagina. Heel mobile-friendly en super overzichtelijk. Kijk eens naar het voorbeeld van Anderzorg en laat u inspireren.

asos

Asos is een Engels modemerk. In plaats van gewoon foto’s van de kleding op hun Instagram account te zetten, zetten zij ambassadeurs in die gelinkt zijn aan hun Instagram. Samen met deze ambassadeurs schetsen zij een beeld van de typische ASOS koper. Ze wekken op deze manier een positieve associatie op met het merk en brengen een gevoel over dat het merk moet geven aan de dragers van de kleding.

Wat wilt u overbrengen? Welk gevoel moeten uw gasten krijgen bij uw accommodatie? Gebruik uw Instagram niet als loze fotobak, zorg dat uw foto's, posts, en hashtags u onderscheiden van alle andere accommodaties. Laat zien waar u voor staat!

7. User generated content

Millennials zijn heel mobiel, maar zijn wantrouwend tegenover mobiele ads. Kunnen ze die wel altijd vertrouwen? 84% van de millennials houdt niet van traditionele advertenties en vertrouwen deze ook niet blijkt uit deze recente studie. Wat vertrouwen ze dan wel? Meningen en ervaringen van andere personen. Ze willen graag weten wat zij (die andere personen) hebben ondervonden. De verwachting is namelijk dat andere gasten eerlijk zijn aangezien zij niets winnen met het liegen over het verblijf.

 
With an emphasis on adventure, exploration, and self-discovery, Airbnb has captured the millennial’s desire for travel.
— Nikki Gilland (econsultancy)

AIRBNB

AirBnB doet het fantastisch in de hospitality en leisure sector. Eén van hun succesfactoren is hun excellente gebruik van user generated content. Op ieder platform waar zij zich op uiten maken zij er gebruik van. Op hun instagram laten ze foto's zien van gebruikers die op vakantie zijn. Ze sporen hen aan om hun #airbnbstories te delen. Ook op de website delen veel mensen hun oprechte ervaring. AirBnB verkoopt geen producten, zij verkopen een verhaal, een ervaring die je nog heel je leven zult herinneren. Meer leren van het succes van AirBnB?

Deel ook de ervaringen die gasten hebben gehad op uw bedrijf. Met foto's die zij zelf gemaakt hebben. Spoor hen aan om hun ervaring te delen op uw website of vraag hen direct om hun mening. User generated content wordt niet alleen gezien als een van de meest betrouwbare vormen van marketing, het is ook nog eens heel erg informatief voor uzelf (als gastheer, gastvrouw). 

 

8. Speak to a moment in life

Beeldvorming is erg belangrijk voor het aanspreken van millennials. Laat met uw uitingen zien dat u weet wie zij zijn als generatie en wat zij leuk vinden. In een eerdere trendupdate heeft u al eens kennis kunnen maken met de millennial. Lees de trendupdate hier

YOUNG CAPITAL - WORK

 

Young Capital is een uitzendbureau voor jonge professionals en studenten. Het bedrijf speelt dus duidelijk in op de millennial generatie. Met de campagne "Work" schetsen zij een beeld dat in lijn is met de levensfase waar veel millennials zich nu in bevinden. Een fase die zich kenmerkt door vragen stellen over de wereld, leuke dingen doen met vrienden, studeren maar vooral ook hard werken. 

Door u goed in te lezen in de millennial generatie krijgt u een beter idee van wat de doelgroep aanspreekt. Zo kunt u uw beelden op uw website en andere kanalen direct laten aanspreken. Heeft u bijvoorbeeld gave evenementen in lijn met wat nu helemaal hip is (denk aan foodtrucks) of een heel erg gave slaapaccommodatie? Laat deze zien.

 

9. Cost effective

Millennials houden van een goede deal. Hoe u zo’n goede deal kan aanbieden is door kosteneffectief te zijn. Millennials hoeven niet per se een 4 of 5 sterren hotel. Het gaat hen meer om de ervaring erom heen, de omgeving is belangrijker dan de hotelkamer. Het moet vooral comfortabel zijn.

cityhub amsterdam

 

CityHub is een vrij nieuw hotel in Amsterdam, compleet gericht op millennials. Het wordt ook wel het hotel van de toekomst genoemd. Super tech savvy (waar millennials zo van houden). Je checkt jezelf in en ontvangt en polsbandje waarmee je dag en nacht het hotel mee binnen kan lopen. Voor de rest bedien je in de hotelkamer (eigenlijk de hub), licht en muziek met een App. Met de app kun je chatten met anderen in het hotel en locals uit Amsterdam voor die echte ervaring. Achter de balie waar je biertjes kunt drinken staan hippe locals die alle hotspots in de stad weten te vinden. En het beste is nog: Je kunt er al verblijven vanaf €50 euro per hub (voor 2 personen). Een spotprijs voor een kamer in de hoofdstad. bron

Welke kamers of accommodaties kunt u omtoveren in een minimalistische oase van rust met rijke beleving van de omgeving waar millennials voor een zacht prijsje kunnen overnachten?

 

10. Participation

Het is leuk om met dingen mee te doen en je onderdeel te voelen van de dingen die gebeuren. Een merk dat dit heel goed begrijpt en met een gelikte marketing campagne ook nog eens inspeelt op de trend van de share economy is Coca Cola.

coca cola- share a coke

 
 

Deze campagne is erg bekend. Door de labels te vervangen door labels met populaire namen erop, werden consumenten getriggerd om een Coca Cola te delen met hun vrienden. Door de namen op de flesjes te zetten voelen mensen zich automatisch meer verbonden met het merk. De campagne is door Coca Cola meer dan eens ingezet en wordt gezien als een van de meest geslaagde en creatieve marketing campagnes van 2016. bron

Wat kunt u in uw bedrijf doen om de band die u opbouwt met uw gasten te verstevigen? Hoe leuk zou het zijn als de welkomsinformatie die u uitdeelt bij aankomst niet meer anoniem is maar voorzien wordt van de tekst "De vakantie van ... (en dan de naam van de gast)"?

11. Living local

Millennials willen een vakantie echt ervaren. Het land zoals het bedoeld is, niet alleen de toeristische hotspots ontdekken maar ook de minder geijkte plekken. Ze willen leven als een local. AirBnB speelde hier al goed op in maar is nu nog een stapje verder gegaan. 

airbnb- live there

 
 

Als onderdeel van hun live there campagne heeft AirBnB haar app uitgebreid met guidebooks. Hiermee kan iedereen tourguide worden en zijn of haar ideale plekjes opslaan in de app om deze vervolgens met andere te delen. Zo worden consumenten geconfronteerd met een unieke en authentieke ervaring die klanttevredenheid zeker heeft verhoogd. bron

Ook u kunt uw gasten een meer lokaal verblijf bieden. Bijvoorbeeld door een meer huiselijke sfeer te creëren binnen uw accommodatie. Geen standaard hotelkamer uitstraling.

Ook kunt u samen met lokale bedrijven een samenwerking aangaan. Promoot die lokale bar met biertjes die gemaakt worden in de regio op een creatieve manier, dit hoeft niet per se een app te zijn maar kan ook in een nieuwsbrief of krant.

12. The full package

Ver van te voren van alles en nog wat regelen voor de vakantie... Daar heeft niet altijd iedereen zin in. Soms willen we gewoon verrast worden. Koffers inpakken en gaan. Een bedrijf wat dat heel goed snapt is srprs.me de vakantieverrassing.

In 2015 gingen zo’n 25.000 mensen op vakantie met srprs.me, hiervan was 68% een vrouw tussen de 18-35 jaar. Dus de millennial generatie is blijkbaar nogal gecharmeerd van het concept.

sprs.me

 

Wat kunt u doen om uw gasten iets meer werk uit handen te nemen? Kunt u bijvoorbeeld samenwerken met musea en andere bezienswaardigheden in de buurt om toegangskaarten aan te bieden als onderdeel van de vakantie? Of een boodschappenpakket? Of vervoer dat gelijk met de accommodatie geboekt kan worden? Denk aan meer dan all-inclusive.

 

13. Decorum

We hebben het nu vooral gehad over wat u voorafgaande aan het verblijf allemaal kunt doen om de millennial aan te trekken. Maar zodra zij zijn gearriveerd wil het oog ook wat. Zoals we eerder al een keer hadden geconstateerd geeft 33% van de millennials aan dat vrienden die enthousiast reageren op hun vakantiefoto’s net zo belangrijk zijn als de authentieke reiservaring zelf, in vergelijking met 24 procent onder andere generaties bron.  Maar om een enthousiaste reactie uit te kunnen lokken van anderen is het decor van de foto heel belangrijk. Dus hoe ziet het eruit? Waar ben je te vinden? Welke geweldige plekken ben jij allemaal geweest. Millennials houden van hippe, unieke en gezellige concepten om zich in te begeven.

de foodhallen- Amsterdam

 
 

Natuurlijk kan de millennial heel wat beleven in onze hoofdstad Amsterdam. Een gigantisch populair en relatief nieuw voorbeeld is de foodhallen. Deze hippe en industrieel uitziende hal biedt een fantastische eet experience. De foodhallen bieden het hele jaar rond een foodtruck festival (en we weten hoe populair foodtrucks op dit moment zijn). Bij de verschillende foodtrucks haal je hip voedsel, denk aan veganistisch, fusion of de altijd lekkere hamburgers. Ook kun je heerlijke wijnen halen om deze vervolgens met je vrienden lekker te gaan drinken in de imposante hal. Je kunt met een grote groep uit eten en iedereen eet wat hij of zij lekker vindt.

U kunt inspelen op de millennial door uw accommodatie die uitstraling en dat uiterlijk te geven waar mensen wel mee op de foto moeten. Denk aan hippe slaapaccommodaties als een pipo-wagen, volkswagenbusje of een hotelkamer met een prachtig doorgevoerd thema. Richt uw eetgelegenheid in met stoere elementen en fleur uw kaart op met bijzondere gerechten. Of maak uw borden zo op dat deze wel een kiekje waard zijn. 

 

Blijf leren van andere bedrijven en laat u inspireren door de oplossingen die zij bedenken. Meer voorbeelden zien van excellente vormen van marketing en communicatie met de millennial.

Lees de gebruikte bronnen die vermeld zijn in de trendupdate of één van de volgende bronnen.

Beste marketing campagnes van 2016
Social media trends 2017
10 merken met excellente millennial marketing