Martijn Anderson | Hospitality Marketing Communicatie Specialist

View Original

Business + Leisure = Bleisure

EEN REIS VOOR DE ZAAK WORDT STEEDS LEUKER

In een serie opeenvolgende trendupdates houden wij ons hier bij Anderson Concepting bezig met interessante gasten die mogelijk uw bedrijf kunnen bezoeken. Waar het de vorige trendupdate nog ging over Chinezen die komende jaren met steeds meer naar Nederland komen, gaat het deze keer over iets totaal anders: De bleisure reiziger. Wie is deze reiziger en wat kunt u doen om deze aan te trekken?

De bleisure reiziger is een zakenman of - vrouw die ervoor kiest om de zakenreis te combineren met wat extra vrije dagen. Het fenomeen van de bleisure reiziger is niet geheel nieuw. Er is echter wel steeds meer aandacht voor deze trend. Dat komt omdat bedrijven in deze vorm van reizen een manier zien om ervoor te zorgen dat hun medewerkers minder snel een burn-out krijgen. Uit onderzoek BridgeStreet Global Hospitality blijkt zelfs dat 60% van de ondervraagden nu meer geneigd is een bleisure trip te maken dan 5 jaar geleden.

Meer vrouwen dan mannen maken gebruik van de optie om wat vrije tijd te plakken aan hun zakenreis. De meesten hiervan kiezen ervoor om de laatste dagen te relaxen nadat ze hard gewerkt hebben. En voornamelijk de jongere generatie houdt hiervan, het grootste percentage bleisure reizigers bevindt zich in de leeftijdscategorie 20-35.

See this chart in the original post

Op bleisure reis gaan betekent niet perse dat er alleen gereisd wordt. Tegenwoordig is het steeds gebruikelijker om partner en zelfs kinderen mee te nemen op de zakenreis. Bij het onderzoek van Bridgestreet Global Hospitality heeft 55% aangegeven iemand mee te nemen op reis.

Maar wat voor eisen stellen de bleisure reizigers? En hoe kunt u hier op een simpele, makkelijk te implementeren manier op inspelen? Ik zet 4 suggesties voor u op een rij:

DRAADLOOS, SNEL EN GRATIS INTERNET

Misschien een beetje overduidelijk. Maar om te werken heb je natuurlijk goed internet nodig. Onderzoek van Best Western heeft aangetoond dat 50% van de zakelijke reizigers snel draadloos internet een vereiste vindt. En hier willen ze niets extra's voor betalen. Zij zien dit als iets wat altijd inbegrepen hoort te zijn in het pakket. 

WERK EN SPEELRUIMTE ONDER ÉÉN DAK

Zoals hierboven al aangegeven is het steeds gebruikelijker om van je zakenreis een familievakantie te maken. Dan moet u natuurlijk wel voorzien in faciliteiten voor zowel een zakenreis als een 'gewone' vakantie. Richt u zich nu vooral op de leisure gast? Denk dan eens aan het inrichten van een business lounge waar de bleisure reiziger tussen het zwemmen en tennissen door even een offerte kan typen. Richt u zich nu vooral op de zakelijke gast? Denk dan aan een speelruimte voor de kinderen, een wellness of een sportcafé voor de nodige ontspanning. 

ONTBIJT IS DE BELANGRIJKSTE MAALTIJD

Bij een onderzoek naar de behoeften van bleisure reizigers stond het ontbijt, na goed internet, op de tweede plek. In het eerder genoemde Best Western onderzoek gaf 77% van de ondervraagden aan de mogelijkheid om te ontbijten een must te vinden. Zorg dat het ontbijt een divers aanbod heeft, en dat het mogelijk is om al vroeg te beginnen (minimaal 6 uur).

KEN JE GAST

Wat wil de bleisure reiziger allemaal doen in de vrije tijd? Als u dit weet en weet te communiceren dat u voorziet in die behoeftes, dan hengelt u binnenkort de bleisure reizigers naar binnen.

See this chart in the original post

Het liefste wil de bleisure reiziger de omgeving bekijken. Misschien is het aanbieden van een leuke tour met daarin alle bezienswaardigheden een idee?

AANBEVELING

Verdiep u eens in de genoemde onderzoeken en kijk eens naar de eisen en wensen van deze 'nieuwe' gast. Realiseer u dat deze vorm van reizen steeds meer en meer gemeengoed gaat worden. Door alle kennis over stress en burn-outs die nu al aanwezig is binnen organisaties, wordt er steeds verantwoordelijker omgegaan met zakenreizen. Maak gebruik van deze kennis en stem uw dienstverlening af op de bleisure reiziger.

 Bij het schrijven van deze trendupdate is gebruik gemaakt van de genoemde bronnen en  dit onderzoek, alle getoonde grafieken zijn gebaseerd op informatie vanuit de bronnen.