Boost uw winterbezetting

Helaas zijn niet alle bestemmingen even populair in de wintermaanden. De winter kan daarom een rustige periode zijn voor veel bedrijven in de toeristische sector. Wat kunt u ondanks het winterse weer doen om alsnog voldoende gasten naar u toe te trekken? Want als ondernemer wilt u natuurlijk wel een winstgevende winter draaien.

Ik geef u 4 tips om uw winterbezetting te verbeteren.

 
 

Vorm uzelf een beeld van uw ideale wintergast

Gasten die uw bedrijf bezoeken in de wintermaanden hebben andere behoeften en eisen dan de zomergast. Om goed op hun wensen te kunnen inspelen moet u zich een goed beeld vormen van de wintergast. In de zomer zijn het misschien voornamelijk gezinnen met kinderen die gebruik maken van uw hotel of restaurant. Maar wie is dit in het laagseizoen? Wie kwamen er in de voorgaande wintermaanden? Waren dit studenten? Jonge stellen? Ouderen? Hoe groot waren de groepen waarmee zij kwamen? Hoeveel kamers hadden zij nodig en hoe lang verbleven zij? En misschien nog wel de belangrijkste vraag: Wie van hen zorgde voor de beste financiële resultaten? En waarom? Hoe kunt u uw product nog beter op deze groep afstemmen? Als u een beeld heeft van uw ideale wintergast weet u ook waar u op moet focussen bij het fine tunen van uw aanbod.

Ga soepel om met de verblijfsperiode

Misschien heeft u in het hoogseizoen een minimum verblijfsperiode. Maar in het laagseizoen is het beter om wat soepeler om te gaan met deze verblijfsperiode. Werk bijvoorbeeld met een vroege incheck of late uit-check. Of laat de gast tegen een symbolisch bedrag hun verblijf in uw accommodatie verlengen. Dan profiteert u in ieder geval nog van de uitgaven in het restaurant en de bar.

Pas uw website aan

Veel bedrijven hebben 1 website voor het gehele jaar. Maar als er een vakantie wordt geboekt voor het laagseizoen is een foto van het zonovergoten strand niet die informatie waarnaar gezocht wordt. Een ideale oplossing is uw website 2 gezichten te geven. Een voor hoog- en een voor laagseizoen. Wat is er te doen in het laagseizoen? Wat is op dat moment leuk in de omgeving? Zijn er speciale evenementen? Of organiseert u zelf allerlei bijzonders? Zowel beeld als tekst moeten worden aangepast naar het seizoen om een goed beeld te schetsen van wat uw bedrijf aanbied in het laagseizoen. 

 
 

Vergroot de zichtbaarheid

Als er minder mensen komen is het belangrijk om uw zichtbaarheid te vergroten met als doel natuurlijk het aantrekken van extra gasten. In het laagseizoen is hier ook vaak meer tijd voor. Wees actiever op social media. Laat hier zien wat er zo leuk is aan een vakantie in winter in uw accommodatie. Schrijf hier bijvoorbeeld een blog over of vertel wat andere gasten van hun vakantie vonden. Hou mensen up to date van alle evenementen in de omgeving of binnen uw bedrijf. Werk samen met andere ondernemers of mensen om de omgeving aantrekkelijker te maken. Geef beeldmateriaal en doe aan storytelling om de aandacht te trekken. 

Ik wens u een een drukke winter toe!

Bij het schrijven van deze trendupdate is informatie geput uit deze, deze en deze bron.